Menu

Mε αφορμή της πρόσφατες καταστροφές στο Χαϊδάρι και το άρθρο σας "Η πλημμύρα έπνιξε την αξιοπιστία του Δήμου. Μηδενική προετοιμασία, τεράστιες καταστροφές. Τελική αποτίμηση" και συγκεκριμένα την παράγραφο "Πολιτική Προστασία" made in Haidari. Εκεί αναφέρεται πως «Με βάση τον Καλλικράτη, αρμόδιος για τα θέματα της Πολιτικής Προστασίας σε κάθε Δήμο είναι ο δήμαρχος. Στο Χαϊδάρι ο Δ. Μαραβέλιας όρισε επικεφαλής τον Γιάννη Κέντρη, ο οποίος με τη σειρά του ανέθεσε την ευθύνη στον προϊστάμενο Καθαριότητας…». Θα ήθελα, λοιπόν, να επισημάνω τα παρακάτω με βάση τον Νόμο 3852/2010: Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης, (ΦΕΚ 87/Α/2010), 07-06-2010 και συγκεκριμένα

Γράφει ο Γιώργος Τερζάκης

α. Στο Άρθρο 58: Αρμοδιότητες του δημάρχου, δεν αναφέρει ότι ο Δήμαρχος είναι υπεύθυνος για την πολιτική προστασία παρά μόνο ότι (παραγ1) «Ο δήμαρχος προασπίζει τα τοπικά συμφέροντα, κατευθύνει τις δράσεις του δήμου για την υλοποίηση του σχεδίου ανάπτυξης, διασφαλίζει την ενότητα της τοπικής κοινωνίας και ασκεί τα καθήκοντα του με γνώμονα τις Αρχές της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας.»

β. Στο Άρθρο 59: Αντιδήμαρχοι, αναφέρει στην παράγραφο 1 ότι «1. Τον δήμαρχο επικουρούν οι Αντιδήμαρχοι...» ενώ στη παράγραφο 4 αναφέρει «4. Στους αντιδημάρχους, εκτός των καθ' ύλην αρμοδιοτήτων, ο δήμαρχος μπορεί να μεταβιβάζει και τις ακόλουθες κατά τόπον αρμοδιότητες:
α) …, β) …, γ) …, δ) … , ε)… στ) Ασκούν κάθε άλλη αρμοδιότητα που μπορεί να τους μεταβιβάζει με απόφαση του ο δήμαρχος, που αφορά τη δημοτική ενότητα.»

...Συνεπώς λαμβανομένου υπόψη του εδαφίου (στ) της παραγ.4, δεν προκύπτει δυνατότητα μεταφοράς αυτής αρμοδιότητας σε κάποιον που δεν είναι αντιδήμαρχος, όπως ο κ. Γιάννης Κέντρης, που δεν έχει ανακοινωθεί ως αντιδήμαρχος στην ιστοσελίδα του Δήμου. (http://www.haidari.gr/Default.aspx?tabid=237&language=el-GR), αλλά απ’ ό,τι ξέρω είναι «Εντεταλμένος Σύμβουλος Καθαριότητας του Δήμου» και φυσικά δεν προκύπτει από πουθενά η δυνατότητα μεταβίβασης της μεταβιβασθείσας από τον Δήμαρχο αρμοδιότητας, διότι απλούστατα αυτό θα μπορούσε να το έκανε ο ίδιος ο Δήμαρχος, απευθείας.

γ. Στο Άρθρο 63: Αρμοδιότητες Εκτελεστικής Επιτροπής, της οποία σύμφωνα με το άρθρο 62 «Σε όλους τους δήμους που έχουν περισσότερους από έναν αντιδήμαρχο συνιστάται εκτελεστική επιτροπή στην οποία μετέχουν ο δήμαρχος και οι Αντιδήμαρχοι» και συγκεκριμένα στο εδάφιο θ του άρθρου 63 αναφέρει «θ) Εισηγείται τα σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και φυσικών καταστροφών, σε εναρμόνιση με τα αντίστοιχα σχέδια της περιφέρειας και του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη» , όπου είναι σαφές ότι δεν πρόκειται για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, αλλά για τον σχεδιασμό προστασίας και αντιμετώπισης.

Συμπεράσματα




Α. Από τα παραπάνω προκύπτει σαφώς ότι για το θέμα ύπαρξης ή μη "σχεδίου αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και φυσικών καταστροφών" ή τι προβλέπει αυτό είναι συνολική ευθύνη της Εκτελεστικής Επιτροπής της δημοτικής αρχής.

Β. Για την ευθύνη όμως κινητοποίησης και ενεργοποίησης της Πολιτικής Προστασίας και την κλιμάκωση της δράσης του δυναμικού και των μέσων Πολιτικής Προστασίας σε τοπικό επίπεδο, για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών από καταστροφές, τις λεπτομέρειες καθορίζει ο Νόμος 3013/2002: Αναβάθμιση της πολιτικής προστασίας και λοιπές διατάξεις, (ΦΕΚ 102/Α/2002), 01-05-2002, σύμφωνα με τον οποίο, «η πολιτική προστασία αποβλέπει στην προστασία της ζωής, υγείας και περιουσίας των πολιτών από φυσικές… και λοιπές καταστροφές που προκαλούν καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, κατά τη διάρκεια ειρηνικής περιόδου.… με στόχο την ελαχιστοποίηση των συνεπειών των καταστροφών.»

Ειδικότερα στο Άρθρο 13: Αρμοδιότητες Δημάρχων και Προέδρων Κοινοτήτων - Σύσταση Γραφείων Πολιτικής Προστασίας σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης - Συντονιστικό Τοπικό Όργανο καθορίζεται ότι:

«1. Οι Δήμαρχοι και οι Πρόεδροι Κοινοτήτων έχουν τις ακόλουθες αρμοδιότητες: (σχόλιο: Δεν προβλέπει μεταβίβαση αρμοδιότητας)
α. Συντονίζουν και επιβλέπουν το έργο της πολιτικής προστασίας για την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των καταστροφών, εφόσον συμβαίνουν εντός των διοικητικών ορίων των αντίστοιχων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
β. Έχουν την ευθύνη εφαρμογής του ετήσιου εθνικού σχεδιασμού πολιτικής προστασίας, κατά το σκέλος που τα οικεία περιφερειακά προγράμματα, μέτρα και δράσεις έχουν τοπικό χαρακτήρα αναφορικά με τους αντίστοιχους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
 γ. Διατυπώνουν εισήγηση για το σχεδιασμό πολιτικής προστασίας του Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία υποβάλλεται στο Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας για τη διαμόρφωση σχετικής πρότασης, στο πλαίσιο της πρόβλεψης του άρθρου 11 παράγραφος 1)γ του παρόντος νόμου.
 δ. Έχουν την ευθύνη της διάθεσης και του συντονισμού δράσης του απαραίτητου δυναμικού και μέσων για την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των καταστροφών εντός των ορίων του οικείου Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

2. α. Σε όλους τους δήμους, λειτουργεί, στο πλαίσιο της υπάρχουσας οργανικής διάρθρωσης, γραφείο πολιτικής προστασίας, οι αρμοδιότητες του οποίου συναρτώνται με την εξασφάλιση της αναγκαίας οργάνωσης και υποδομής προς λήψη μέτρων πολιτικής προστασίας. 

3. α. Στην έδρα κάθε δήμου συνιστάται Συντονιστικό Τοπικό Όργανο. 
β. Το ανωτέρω Όργανο αποτελείται από τους:
i. Δήμαρχο ως Πρόεδρο. (Σχόλιο: Δεν προβλέπει μεταβίβαση αρμοδιότητας)
ii. Δύο Δημοτικούς Συμβούλους, που ορίζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, εκ των οποίων ο ένας προέρχεται από τη μειοψηφία. (Σχόλιο: ο της αντιπολίτευσης ποιος είναι ; )
iii. Ειδικευμένα στελέχη πολιτικής προστασίας της Περιφέρειας και του νομού. (Σχόλιο: ποια είναι ;)

iv. Εκπρόσωπο Στρατιωτικού Διοικητή της περιοχής, Διοικητή Αστυνομικού Τμήματος της έδρας του δήμου, Προϊστάμενο του Ειδικού Προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας, εκπρόσωπο της Λιμενικής Αρχής, εφόσον έχει ως έδρα τον αντίστοιχο δήμο και διοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας της έδρας του δήμου ή εκπρόσωπο της αντίστοιχης της έδρας του νομού. (Σχόλιο: τι του ζητήθηκε, τι έκανε, τι δεν έκανε, ποιος ήταν ;)
v. Προϊστάμενο τεχνικών υπηρεσιών του Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης 
vi. Προϊστάμενο του οικείου δασαρχείου ή εκπρόσωπο της Διεύθυνσης Δασών της Περιφέρειας. 
vii. Εκπροσώπους Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας. (Σχόλιο: δεν είναι μόνο για τις παρελάσεις!)
γ. Στις συνεδριάσεις λαμβάνουν μέρος εκπρόσωποι κοινωνικών φορέων της έδρας του δήμου, καθώς και άλλοι εκπρόσωποι υπηρεσιών, μετά από πρόσκληση του Προέδρου.
δ. Κατά τη διάρκεια της εξέλιξης της καταστροφής, καθώς και του έργου αποκατάστασης των ζημιών, το πιο πάνω Όργανο λειτουργεί σε εικοσιτετράωρη βάση, με δυνατότητα συνέχισης της συνεδρίασης και με τους οριζόμενους, από τους μετέχοντες, αναπληρωτές τους.» (Σχόλιο: αναπληρωτές όχι μεταβίβαση αρμοδιότητας)

Γ. Συνεπώς, δεν νομίζω ότι υπάρχει δυνατότητα αμφισβήτησης του νόμου, αλλά και το ποιος έχει τις πραγματικές ευθύνες σχεδιασμού, πρόληψης και αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών. Η μεταβίβαση ευθυνών απευθείας σε κάποιον άλλο (πχ "Φταίει το Στρατόπεδο" ) δεν αποτελεί δικαιολογία , αλλά απόδειξη ότι δεν συνεδρίασε ποτέ το αρμόδιο συντονιστικό όργανο στο οποίο μπορεί να είχε τεθεί (εκπρόσωπο στρατοπέδου) το θέμα των απαιτούμενων εργασιών από μέρους του ΥΠΕΘΑ/ΓΕΣ. Ένα θέμα που ήταν γνωστό και είχε συμβεί και στο παρελθόν.

Τέλος κρίνω σκόπιμο να αναφέρω το με ΑΠ 4364/20-9-2005 ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ έγγραφο του ΥΠΕΣΔΔΑ/Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας/Δνση Σχεδισμού & Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών, από το οποίο επισημαίνω μερικές λεπτομέρειες:

«Μνημόνιο ενεργειών έχουν υποχρέωση να συντάξουν και να εφαρμόσουν και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Δήμοι, Κοινότητες) για περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών που προέρχονται από πλημμύρες (Σχέδιο Ξενοκράτης /ΦΕΚ 423/10-4-2003/τευχ. Β). Για τους Δήμους η σύνταξη του μνημονίου ενεργειών αποτελεί ευθύνη του γραφείου Πολιτικής Προστασίας τους, το οποίο προβλέπεται να λειτουργεί στο πλαίσιο της υπάρχουσας οργανωτικής τους διάρθρωσης (αρθ 13 Ν3013/2002).
Επίσης επιβάλλεται η άμεση λήψη προληπτικών μέτρων και έργων, έτσι ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος σε περιοχές που βαρύνονται με ανάλογο ιστορικό…
….
Επίσης οι ξαφνικές πλημμύρες είναι φαινόμενα που εκδηλώνονται στη χώρα μας συνήθως σε περιορισμένη έκταση και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται συντονισμένα από τις κατά τόπους Υπηρεσίες, όπως προβλέπεται από τα άρθρα 11, 12 και 13 του Ν 3013/1-5-2002.
….
Η πλήρης και έγκαιρη εφαρμογή των μέτρων της παρούσας, είναι αυτονόητο ότι διέπεται από τις περί ευθυνών διατάξεις της σχετικής ανά φορέα νομοθεσίας.»

Πιστεύω ότι είναι κατανοητό πλέον ποιος ενδιαφέρεται για τον πολίτη - δημότη και ποιος για την πολιτική καριέρα...

Σχόλιο εφημερίδας: Ο Δ. Μαραβέλιας είναι αναπληρωτής γραμματέας στην Γραμματεία Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Νέας Δημοκρατίας. Άραγε, το κυβερνών κόμμα δίνει την ανάλογη πολιτκή σημασία στον Πολιτική Προστασία της χώρας;
 
Top